Marsund 906

Frida on lähtenyt seuraavan kipparin matkaan, tämä sivu on nyt Fridan muisteloita. Vaikea oli luopua, mutta uutta pitää rakentaa. Frida sai hyvän kipparin, ja se oli tässä myös tärkeätä.

 

  • Marsund 906 vm 2003
  • Pituus 9,2 m
  • Leveys 2,75 m
  • Syväys 0,80 m
  • Paino 2700 kg + säiliöt ja varusteet (=n. 3000kg)
  • Moottori Yanmar 4Jh3 HTE 100 hv 2003 ajotunnit n. 1300h
  • Rakentaja: Arne Andersson Båtbyggeri 2003 (Marsund)
  • Omistajia 1

Parhaimmillaan merellä

Frida rakennettiin 2003 ja tavoitteena oli tehdä silloin yksinveneilevän kipparin unelmavene. Tukialus, jonka kanssa voi huoletta itsekseen veneillä ja tehdä vaikka etäpäiviä saaristossa. Syntyi vene, jonka kanssa pärjää merellä ja jonka kanssa veneily myös yhden hengen miehistöllä sujuu helposti rantautumisineen ja kaikkine manöövereineen.

Takaohjaamo ja keulapotkuri helpottavat rantautumista

Frida varusteltiin rakennusvaiheessa keulapotkurilla ja avotilaan rakennettiin toinen ohjauspiste rantamanöövereitä varten. Ei tarvitse kipparin juoksennella sisäohjaamosta poijujen ja ankkureiden perään, vaan kaikki hoituu näppärästi takaohjaamosta. Poijun saa kiinni oikean käden ojennuksella. Keulapotkurin käyttökytkimet ovat avotilassa ja sisäohjaamossa.

Mukavat tilat useammallekin

Marsund on myös erinomainen matkavene 2-4 hengen miehistölle, makuupaikkoja on yhteensä 4-5.

 

Marsund

Marsund on suhteiltaan pitkä, kapea ja matala, joten siinä on pieni tuulipinta-ala ja se on helppo hallita satamissa. Kuitenkin siinä on avara ja valoisa salonki täydellä seisomakorkeudella. Marsund on varsin tunnettu merikelpoisuudestaan, kovalla kelillä kipparilta yleensä loppuu sisu ennen kuin veneeltä. Marsund on puoliliukuva, joten se ei rullaa ja marssivauhti on kipparin fiiliksestä riippuen 9-12 solmua. Kovemmalla kelillä on yleensä hyvä laittaa vähän lisää kaasua, jolloin vene kulkee vakaammin.

Ohjaamo rakennettiin kokonaan käsityönä venepuusepän perinteita kunnioittaen. Tämä myös mahdollisti perusmitaritaulua laajemmat toiminnot ja mittaristosta tuli selkeämpi. Raymarinen merielektroniikka sisältää navigaatorin, ST 60-sarjan tuulimittarin, sähkökompassin ja Loki/kaiku/trip näytön ja meri-VHF:n. Veneessä on Mastervoltin sähköjärjestelmä, johon kuuluu maasähkö, invertteri, akkulaturi ja automaattisulakkeet/kytkimet kaikkialla.

Nykyvarustuksella veneessä voi tehdä luonnosatamissa ilman maasähköjä läppärillä ja nettiyhteyksillä etäpäiviä varsin huolettomasti. Tehokas 150w aurinkopaneeli on pitänyt huolen, että aurinkoisina päivinä kahdenkin läppärin työpäivän jälkeen on sähköä ollut jäljellä yötä varten varsin riittävästi jääkaapin ja lämmittimen käyttöön. Eipä ole sähköt loppuneet pilvisinäkään päivinä.

Kunnostukset + uusinnat viime vuosina

  • 2016 Avotilan seinien ja ovien kunnostus + uusi vesitankki Suomenlinnan telakalla
  • 2018 Uusi takapressu 
  • 2018 Laturi
  • 2019 Starttimoottori
  • 2020 Aurinkopaneelijärjestelmä ja uudet käyttöakut
  • 2020 Pohjan kunnostus, maalien poisto ja 5 x primer + myrkkymaali
  • 2021 Vene-elektroniikan huolto ja kytkentöjen päivitys Raymarine ng sarjaan. Uusi GPS anturi. Tuulilasin pyyhkijöiden moottorit uusittu.
  • 2022 WC huollettu + uusi pumppu

Galleriassa on kuvia Fridan tekniikasta. Klikkaa kuvaa niin pääset galleriaan.

Frida on kaikki nämä vuodet ollut kipparin silmäterä ja siitä on pidetty hyvää huolta. Kaikki huollot on tehty säännöllisesti ohjekirjojen mukaan, kulutusosat on uusittu sitä mukaan kun niiden elinkaari on lähestynyt loppuaan. 

Fridan rakentaminen kesti lähes kaksi kertaa kauemmin kuin perus-Marsundin, johtuen laajasta varustelusta ja erikoisratkaisuista. Kippari kävi malttamattomana veistämöllä seuraamassa rakennustyön edistymistä kerran viikossa. Rakennusvaiheesta on tehty havainnollinen kuvakansio, josta käy ilmi kaikki rakennusvaiheet alusta loppuun.

Klikkaa kuvaa, niin pääset katsomaan Fridan rakentamista.

Katso kuvagalleria

Klikkaa kuva suuremmaksi

Frida on nyt lähtenyt uuden kipparin matkaan, vene meni hyvään uuteen kotiin ja tämä sivu on nyt vain Fridan muistoksi. 20 vuoden kiitokset Fridalle!

Ota yhteyttä!

Laita postia, vastailen mahdollismman pian!

Alla olevan pienen yhteenlaskutehtävän avulla vältteleme roskapostirobotteja.

7 + 7 =